Lyssnande på texter

Ja, inte är man nere på Yran. Eventuellt blir det så att man förärar tillställningen sin närvaro i morgon kväll när Chris Christofferson uppträder och självaste presidenten håller sitt årliga tal till nationen. Det är några år sedan jag "yrade" men om inspirationen finns där så ses vi på torget.

Idag hittade jag ett bra tema för ett blogginlägg. Tänkte att jag måste komma ihåg detta, för det kämndes viktigt att förmedla er trogna läsare. Glömde så klart bort vad det handlade om så jag fick sitta och gå igenom dagen stund för stund för att återfinna tråden. Och jag fann den!

Alla har vi ju lyssnat på texter och tydligt hört en textsnutt som vi har uppfattat på ett visst sätt. Ett exempel på detta för min egen del är Robert Brobergs text om "uppblåsbara Barbara". Där finns en strof där han sjunger ha "hon kan vara hostig i all hast. Jag var som fundersam på varför hon skulle behöva hosta hos Robban. Flickvännen (senare hustrun) hade roligt åt min missuppfattning, och förklarade att det skulle vara "hon kan vara hos dig i all hast.

Idag fick jag en ny motsvarande upplevelse. Vi var i Badhusparken på allsången med diverse jämtlandskändisar. Kingen skulle leda allsången med skifslåten Michelangelo. Anar du?

Jag har inget texthäfte framför mig så jag bara lyssnar. Så kommer han till refrängen och första varvet hör jag som vanligt
"Michelangelo, kan du svara på
Hur du gjorde dom, alla tavlor som blev historia sen
Michelangelo, men så svara då
Kan du komma hit, och ta nästa flight och måla av min vän"

Jag har ALLTID retat mig så mycket på nödrimmet nästa flight eftersom det för att fungera har uttalats nästa fliit.

När refrängen kommer för andra gången så hör jag för första gången den rätta texten, mycket beroende på att Kingen artikulerar så bra så HÖR JAG att texten är "Kan du komma hit, och ta med staffliet och måla av min vän"

Jag stod där och skrattade högt när jag insåg att jag i alla år har hört fel.

Har du nån sån där "felhörning" så får du gärna kommentera, och delge mig denna.

Sen var jag på skivmässan idag också. Hittade "Love Explosions bästa". (Den borde heta "Love Explosions enda") Där kan man prata om underground. En riktig raritet! Jag har LPn inspelad på kassett på elevhemmet 1976. Progg när den är som mest...

Nu försökte jag att kopiera över nån av de fina texterna, men får bara felmeddelande på deras hemsida. Trist med tanke på vilka litterära och musikaliska mästerverk de hann skriva. Men lyssna gärna på Stellan Fällan. Följ länken och klicka på låten så finns en mp3-version.

http://www.loveexplosion.com/abs_basta_latar.html



Kommentarer
Postat av: Tanten

Maken är lite motsträvig men visst vore det kul att höra de båda åldermännen. Vi ses väl innan dess antar jag.

2008-08-02 @ 11:34:10
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Plupp.

Hoho. Nästa flight, haha.

Du är inte ensam. Själv har jag en tendens att bara lyssna på musiken och inte texten. Därför brukar folk skratta när jag försöker sjunga nåt fritt från mitt huvud. Speciellt när det rör sig om engelska. Jag ska fundera ut nån felhörning. Återkommer...

2008-08-15 @ 21:58:42
URL: http://variabelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0