Bocken till trädgårdsmästare...

Andra dagen på Fäviken, idiotvarmt var det 30,5 grader i skuggan, men Frantz, Tage Magnus och Irene tog oss an utmaningen. Vi kom dit strax efter halv tio och gick omkring en stund och kollade in grejer till försäljning. jag tränade lite med Frantz att gå rätt och han klarade sig galant. Halv elva fick han en rejäl dusch och vatten att dricka. Så var det dags.

Vi tränade på att möta andra hundar utan att visa intresse för den andra hunden. Det fixade Frantz galant. Sen fick vi lämna hunden och gå ut en par tre meter på gräsmattan. Hunden skulle ligga kvar och det gjorde vår Champion. När jag från tre meters håll skröt på honom så böjde jag mig lite framåt. F tolkade mig fel och trodde att han skulle komma till mig. NEJ!! sa jag och han kastade sig på marken. Bra!! sa jag och så fick vi beröm av Jeppe. sen var det viktigt att man inte skröt när man kom tillbaka till hunden eftersom hunden faktiskt inte gör nåt bra när husse kommer tillbaka. Små självklarheter. Vi hade en övning med hunden liggande med utsträckt koppel framför sig och husse några meter bort. När husse lyfte kopplet högt i luften skulle hunden ligga kvar. Inga problem för Frantz.

Vi hade ett andra pass klockan halv fyra och det kändes som hundra grader i ringen. Vi repeterade flera av övningarna från förmiddagen men hade även några nya. Bland annat en övning där vi skulle lämna hunden och gå ut till mitten och krama om motsvarande hundförare på andra sidan. Jag hade lite fel fokus och koncentrerade mig mer på att krama en matte än att hålla koll på Frantz. Jeppe uppmärksammade det och var inte sen att kommentera att "den här bocken tappade bort hunden när den här stiliga honan klev fram". Han förstod det mycket väl för "det var ju en riktig godbit". Så höll han på till publikens stora jubel. Så jag fick ta om och då var det inte bara Frantz som skötte sig till belåtenhet.

Jeppe är rapp i tungan och jag var inte den enda som kom i skottgluggen. Han höll på med en man som han röt åt att han måste för helvete visa att han blir glad när hunden gör rätt. Han jagade honom och manade på spontan glädje! En kvinna som var för mjuk i sin framtoning jobbade han mycket med. Hon lät som hon berämde sin hund även när hon försökte tillrättavisa den.

Nu är det en dag kvar och i morgon ska vi fortsätta med flera nya övningar. Jag är mör i såväl kropp som i huvud. Vi gjorde en träningsrunda och Frantz gick fot från Mariavägen. Vad han kan när han vill.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var så inspirerande att höra på Jeppe så jag tog nya halsbandet på Azzar och tränade i kväll. Korrigering-beröm, det fungerade till bådas förvåning tom när vi fick skäll av en boxer som alltid hetsar upp honom!

2008-07-27 @ 00:45:58
Postat av: Karin

Ett sånt tappert ekipage. Ojoj, bra jobbat. Vilken fiffig idé att skicka er på kurs. Brilljant av mig, moahaha. Vi kan alltså fortsätta att kalla honom för Frantz. Du minns vår deal, du vet att du skulle kalla honom Buster om han jävlades och nån skulle känna igen honom men inte dig:P Håller tummarna för er idag också! Får se om jag märker nån skillnad till helgen...



Korrigering-beröm är tricket alltså. Funkar på alla djur jag har i stallet. Klickerträning kanske vore nåt, vad tror ni?

2008-07-27 @ 11:41:13
URL: http://variabelle.blogg.se/
Postat av: Tanten

Vad duktiga ni har varit! Å i denna värmen.

2008-07-27 @ 22:05:44
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Tanten igen

Förresten är vi några som undrar - blir det nåt Yranparty?

2008-07-27 @ 22:41:35
URL: http://plasttanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0