Macahan

När jag var i värsta "vilda västern"-åldern så började en serie som hette High Chaparal. Associera nu inte till det där jönset i Kanal 5 med två pubertetsfarbröder som roar sig på andras och kanalens bekostnad. Nej, HC var en vilda västern som följde. I Wikipedia står det: Mellan åren 1967 och 1971 gjordes 98 avsnitt. Handlingen utspelar sig på 1870-talet där familjen Cannon driver ranchen High Chaparral i Arizona, USA.

När så Familjen Macahan kom 1978, så hade jag växt vidare och mina westernhjältar hade bytts ut mot andra med mera musikalisk betoning. Alltså missade jag början, och därefter fortsättningen och följaktligen slutet.

När jag tog mig webbnamnet Micahan [Mi:käjan] så var det med en flirt åt vilda västern, men utan att ha sett ett avsnitt av serien. Så i lördags blev jag uppmanad av MKH att ladda hem åtminstone pilotavsnittet av serien. Sagt och gjort, och nu har vi sett den och jag fick mersmak. En härlig hjältesaga. Zeb har en härlig gångstil. Svajande, bakåtlutad, cool stil. Han har nog ridit mycket. Upptäckte att Luke (fast han hette Seth av nån anledning i piloten) spelades av samma skådespelare som har huvudrollen i SF-serien Babylon 5.

Nu gäller det bara att hitta de återstående 97 avsnitten.

Kommentarer
Postat av: Tanten

High Chapparral fick inte jag titta på det var för sent och för otäckt, fast inte hos morfar och mormor. Jag sov nämligen i soffan i rummet där tv:n var och inget skulle kunnat hindra morfar från att se denna tv-serie. Vilka minnen!

2008-05-12 @ 20:52:15
URL: http://plasttanten.blogg.se
Postat av: Annkicka

Äntligen börjar du titta på en mer verklighetshets-trogen serie men går det inte att hitta den riktiga Mackan, den skulle jag vilja se från början. Du har ju vissa inte helt dolda talanger att skaka fram det du vill se eller lyssna på så det borde inte vara omöjligt för dig!

2008-05-13 @ 15:43:16
Postat av: Anders

Hej Micke! Kan tillagga att nar vi skaffade var Ford Falcon -74 i Melbourne (1990) sa var den sa maktig och cool att vi kallade den Zeb (efter Macahan).../anders

2008-05-13 @ 16:43:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0